10 muljetavaldavat kasu kookosõli tervisele

Kookosõli on üks väheseid toiduaineid, mida võib liigitada "supertoiduks".

See on meie tervisele kasulik mitmel viisil, sealhulgas aitab see vähendada kehakaalu, parandada ajufunktsiooni, parandada naha tervist jne.

Siin on 10 muljetavaldavat kasu kookosõli tervisele.

1. Kookosõli sisaldab võimsate tervendavate omadustega rasvhappeid

Varem peeti kookosõli kahjulikuks, sest see sisaldab küllastunud rasvhappeid.

Kookosõli on üks rikkalikumaid küllastunud rasvhapete allikaid, kuna peaaegu 90% selle rasvhapetest on küllastunud.

Hiljutised tõendid näitavad siiski, et küllastunud rasvhapped on enamasti kahjutu. Paljudes uuringutes, mis hõlmasid sadu tuhandeid inimesi, ei ole leitud seost nende tarbimise ja vereringeelundite haiguste vahel.

Samuti tuleb märkida, et kookosõli küllastunud rasvhapped erinevad teistes toodetes, näiteks juustus või veiselihas, leiduvatest rasvhapetest.

Need rasvhapped sisaldavad keskmise ahelaga triglütseriide (MCT), mis on keskmise ahelaga rasvhapped.

Kuigi enamik meie toiduga saadavatest rasvhapetest on pikaahelalised rasvhapped, töödeldakse kookosõlis olevaid keskmise ahelaga rasvhappeid organismis erinevalt.

Nad jõuavad seedetraktist otse maksa, kus neid kasutatakse kiiresti taaskasutatava energiaallikana või muudetakse nn ketoonideks, millel on terapeutilised omadused erinevate ajuhäirete, näiteks epilepsia ja Alzheimeri tõve puhul.

Kokkuvõte: Kookosõli sisaldab suures koguses keskmise ahelaga triglütseriide, mida töödeldakse organismis erinevalt ja millel on olemuslikud terapeutilised omadused mitmete ajuhäirete puhul.

2. Suure kookosõli tarbimisega populatsioonid on suhteliselt terved

Kookosõli on lääne köögis eksootiline koostisosa ja kuulub peamiselt tervisliku eluviisi järgivate inimeste toiduvalikusse.

Kuid mõnes maailma osas on kookosõli põhitoiduks ja inimesed on seda kasutanud igapäevaselt juba põlvkondade vältel.

Parim näide selle kohta on Vaikse ookeani lõunaosa Tokelau rahvas.

Need inimesed saavad üle 60% oma kaloritest kookospähklitest ja on maailma kõige aktiivsemad küllastunud rasvade tarbijad.

Nad on suurepärase tervisega ja neil ei ole mingeid tõendeid vereringeelundite haiguste tekkimise kohta.

Teine näide elanikkonnast, kes sööb palju kookospähkleid ja säilitab seega suurepärase tervise, on kitavlased.

Kokkuvõtteks võib öelda, et paljud elanikkonnad üle maailma on säilitanud suurepärase tervise põlvkondade jooksul, tarbides oma toitumises suures koguses kookosrasva.

3. Kookosõli aitab põletada rohkem rasva

Rasvumine on tänapäeval üks levinumaid terviseprobleeme maailmas.

Kuigi mõned inimesed usuvad, et rasvumine on seotud üksnes kalorite tarbimisega, on teised veendunud, et oluline on ka nende kalorite allikad.

Ei ole kahtlust, et erinevad toiduained mõjutavad meie keha ja hormoone erinevalt. Sellest vaatenurgast lähtudes ei ole kõik kalorid ühesugused.

Keskmise ahelaga triglütseriidid (MCT) kookosõlis kiirendavad tarbitud kalorite kasutamist võrreldes samaväärse koguse muude rasvadega.

Ühes uuringus leiti, et 15-30 grammi MCT-d päevas suurendas energiakulu 24 tunni jooksul 5% ehk umbes 120 kalorit päevas.

Kokkuvõte: On tõestatud, et kookosõlis sisalduvad keskmise ahelaga triglütseriidid suurendavad 24 tunni jooksul põletatud kalorite hulka koguni 5% võrra, mis pikemas perspektiivis toob kaasa märkimisväärse kaalulanguse.

4. Kookosõli tapab kahjulikke mikroorganisme

Peaaegu 50% kookosõli rasvhapetest on lauriinhape, mis on 12 süsinikuaatomit sisaldav molekul.

Kui keha töötleb lauriinhapet, moodustub aine nimega monolauriin.

Nii lauriinhape kui ka monolauriin on võimelised võitlema kahjulike patogeenide, nagu bakterid, viirused ja seened, vastu.

Näiteks on tõestatud, et need tapavad niiStaphylococcus aureus't, mis on väga ohtlik patogeen, kui ka Candida albicans' i, mis on inimestel levinud pärmseentõve allikas.

Kokkuvõte: Kookosõlis sisalduvad rasvhapped ja selle töötlemise lõpptooted on võimelised hävitama kahjulikke patogeene ja seega võivad aidata ennetada erinevaid infektsioone.

5. Kookosõli vähendab nälga ja aitab vähem süüa

Kookosõlil on huvitav omadus: see võib nälga pärssida.

Tõenäoliselt on see tingitud sellest, kuidas keha töötleb selles sisalduvad rasvhapped, sest ketoonidel on söögiisu vähendav toime.

Ühes uuringus tarbisid 6 tervet meest erineva koguse keskmise ja pika ahelaga triglütseriide.

Mehed, kes tarbisid kõige rohkem MCT-d, sõid keskmiselt 256 kalorit päevas vähem.

Teises 14 terve mehe uuringus leiti, et need, kes tarbisid hommikusöögi ajal kõige rohkem MCT-d, sõid lõunaks vähem kaloreid.

Pange tähele, et need uuringud on väikesed ja lühikese aja jooksul läbi viidud. Kui täheldatud mõju püsiks pikaajaliselt, avaldaks see tõenäoliselt dramaatilist mõju kehakaalule, näiteks mitme aasta jooksul.

Kokkuvõte: Kookosõlis sisalduvad rasvhapped vähendavad märkimisväärselt söögiisu, nii et selle tarbimisel on pikaajaline positiivne mõju kehakaalule.

6. Kookosõli rasvhapped muudetakse ketoonideks, mis aitab vähendada epileptilisi krampe

Praegu uuritakse nn ketogeenset (väga madala süsivesikute ja väga kõrge rasvasisaldusega) dieeti erinevate tervisehäirete raviks.

Seni on selle dieedi parim teadaolev terapeutiline rakendus ravimresistentse epilepsia puhul lastel.

Ketogeenne dieet põhineb väga madala süsivesikute ja kõrge rasvasisaldusega dieedil, millele järgneb suurenenud ketoonide kontsentratsioon veres.

Selgelt mõistmata põhjustel võib see dieet vähendada epilepsialaste krambihooge märkimisväärselt, isegi kui ravi erinevate ravimitega ei ole edukas.

Kuna kookosõlis sisalduvad MCT-d vabanevad maksas ja muutuvad ketoonideks, kasutatakse seda õli sageli epilepsiat põdevatel patsientidel ketoosi esilekutsumiseks, võimaldades neil samal ajal lisada oma dieeti veidi rohkem süsivesikuid.

Järeldus: kookosõlis sisalduvad MCT-d suurendavad ketoonide kontsentratsiooni veres, aidates seega ennetada epilepsiaga lastel krampe.

7. Kookosõli võib normaliseerida vere kolesteroolitaset

Kookosõli sisaldab tervislikke küllastunud rasvhappeid.

Need rasvhapped on võimelised tõstma "hea" HDL-kolesterooli taset, muutes samal ajal "halva" LDL-kolesterooli vähem kahjulikuks.

Kookosõli vähendab ka teisi riskitegureid, kaitstes seega südamehaiguste tekke eest.

40 naise uuringus leiti, et kookosõli alandab nii üld- kui ka LDL-kolesterooli, tõstes samas HDL-kolesterooli võrreldes sojaõliga.

Rottidel on läbi viidud ka mitmeid uuringuid, mille käigus täheldati, et kookosõli vähendab triglütseriidide, üld- ja LDL-kolesterooli taset, suurendab HDL-kolesterooli ning parandab vere hüübimisfaktoreid ja antioksüdantide seisundit.

Kokkuvõte: Uuringud nii inimestel kui ka rottidel näitavad, et kookosõli normaliseerib mitmeid olulisi riskitegureid, sealhulgas üld-, LDL- ja HDL-kolesterooli, mis omakorda võib viia südamehaiguste riski vähenemiseni.

8. Kookosõli kaitseb juukseid kahjustuste eest, niisutab nahka ja toimib päikesekaitsjana

Kookosõli täidab ka mitmesuguseid muid eesmärke, mis ei pruugi olla seotud selle tarbimisega.

Paljud inimesed kasutavad seda kosmeetilistel eesmärkidel ning oma naha ja juuste tervise ja välimuse parandamiseks.

Kuiva nahaga inimeste uuringutes on näidatud, et kookosõli parandab naha niisutust ja suurendab naha rasvasisaldust.

Kookosõli kaitseb eriti hästi ka juuste kahjustuste eest ning ühes uuringus leiti, et see on tõhus päikesekaitsekreem, mis blokeerib umbes 20% päikesekiirgusest.

Seda võib kasutada ka suuvee valmistamiseks, mida nimetatakse õli tõmbamiseks, mis võib tappa kahjulikke baktereid suus, parandada hammaste tervist ja ennetada halba hingeõhku.

Kokkuvõte: Kookosõli võib kasutada ka välispidiselt; uuringud on näidanud, et see niisutab tõhusalt nahka ja võib kaitsta juuste kahjustuste eest. Seda võib kasutada ka maheda päikesekaitsekreemina ja suuvee vahendina.

9. Kookosõli rasvhapped parandavad Alzheimeri tõvega patsientide ajufunktsiooni

Alzheimeri tõbi on üks levinumaid psüühikahäireid kogu maailmas ja selle teket täheldatakse peamiselt eakatel inimestel.

Arvatakse, et Alzheimeri tõvega patsientidel on vähenenud võime kasutada süsivesikuid teatud ajuosade energiaallikana.

Teadlased on oletanud, et ketoonid on alternatiivne energiaallikas nende halvasti funktsioneerivate ajurakkude jaoks, vähendades seeläbi Alzheimeri tõve sümptomeid.

  1. 2007. aastal läbi viidud uuringus parandas keskmise ahelaga triglütseriidide tarbimine toiduga peaaegu koheselt Alzheimeri tõve kergemate vormidega patsientide ajufunktsiooni.

Neid tulemusi kinnitavad ka teised uuringud ja keskmise ahelaga triglütseriide uuritakse intensiivselt kui Alzheimeri tõve võimalikke ravimeid.

Kokkuvõttes näitavad uuringud, et kookosõlis sisalduvad rasvhapped suurendavad vere ketoonide taset, mis varustavad ajurakke energiaga ja vähendavad Alzheimeri tõvega patsientide sümptomeid.

10. Kookosõli võib aidata teil vabaneda rasvast, eriti kahjulikust kõhulihavusest

Kuna kookosõli pärsib söögiisu ja soodustab keharasva kasutamist, on loogiline järeldada, et see aitab teil ülekaalu kaotada.

Arvatakse, et kookosõli on eriti tõhus keharasva vähendamisel kõhu piirkonnas - kõhuõõnsuses ja siseorganite läheduses.

See on kõige ohtlikum rasvumise tüüp ja on tihedalt seotud paljude krooniliste haigustega.

Vöökoha ümbermõõtu on väga lihtne mõõta ja see mõõtmine on suurepärane näitaja kõhuõõnes oleva rasva koguse kohta.

Uuringus, milles osales 40 kõhulihastunud naist, vähendas 30 ml (2 supilusikatäit) kookosõli tarbimine päevas 12 nädala jooksul üsna oluliselt vööümbermõõtu.

Ühes teises uuringus, milles osales 20 ülekaalulist meest, täheldati 30 ml (2 supilusikatäit) kookosõli manustamisel päevas 4 nädala jooksul vööümbermõõdu vähenemist 2,86 cm võrra.

Kuigi see näitaja ei pruugi pealtnäha tunduda väga muljetavaldav, tuleb meeles pidada, et need mehed suutsid seda saavutada ilma täiendava kehalise aktiivsuse ja kaloraaži piiramata.


Jäta kommentaar

Pange tähele, et kommentaarid tuleb enne nende avaldamist heaks kiita.